Gå till huvudinnehållet Gå till sidfoten
Meny
Bränningar och skepp vid bohuslänska kusten, Marcus Larson, 1856, olja på duk, OM.B.005225 PDM (Utgången skyddstid)
Bränningar och skepp vid bohuslänska kusten, Marcus Larson, 1856, olja på duk

Bränningar och skepp vid bohuslänska kusten

I Marcus Larsons målningar är naturen kaotisk och otämjbar. Düsseldorfskolans inflytande på hans måleri syns framför allt i den dramatiska stämningen. Naturen är monumental och helt utan människor. Kontrasten mellan ljus och skugga förstärker dramatiken.

Marcus Larson föddes i Åtvidaberg 1825. Han studerade först vid konstakademin i Stockholm och sedan för marinmålaren Vilhelm Melbye i Köpenhamn. Mellan 1852 och 1855 bodde Larson i Düsseldorf där han var privatelev till den inflytelserika målaren Andreas Achenbach.

Larsons målningar från denna period liknar i hög grad hans lärares målningar. Achenbachs landskap var kraftfulla och dramatiska. Hans elev Larson förstärkte detta intryck med intensiva färger. Han valde också ut svenska regioner för sina landskap, vilket gjorde honom mycket framgångsrik i både Tyskland och Skandinavien. Motiv från olika svenska regioner inspirerade fantasin hos betraktare utomlands och gav en känsla av nationell identitet för betraktare hemma.

Larson var också intresserad av geologiska former. Han studerade stenarnas ytstruktur och använde sig av dessa observationer i sina målningar. Bohusläns bergsformationer fortsätter exempelvis att fängsla konstnärer än idag. En jämförelse med Johan Krouthéns steniga landskap visar konstnärernas olika tillvägagångssätten att måla av denna fascinerande region i Sverige.

Mölle fishing village, Josefina Holmlund, before 1894, oil on canvas

Mölle fiskeläge

Josefina Holmlund hade goda möjligheter att bli konstnär. Hennes far hade nått ett visst välstånd som kryddhandlare. Hon hade råd med en konstnärlig utbildning. Hennes mor Johanna Torsslow kom från en konstnärsfamilj: hennes farbror var en känd skådespelare, hennes kusin var landskapsmålare och studerade liksom Holmlund själv i Düsseldorf.

Det var troligen denna bakgrund som gjorde att Holmlund utvecklade ett uttalat konstnärligt självförtroende. Hon ägnade sig främst åt landskapsmåleri. Denna genre dominerades av män på hennes tid. Holmlunds rika repertoar omfattar allt från idylliska och dramatiska kust-, skogs- och bergslandskap till interiörer. Hon var populär hos både kritiker och publik. Hennes verk sålde bra. Men trots hennes breda spektrum av motiv, trots hennes produktivitet och popularitet har hon ändå oftast förbisetts i konsthistorisk forskning.

I Düsseldorf bodde Holmlund med sin syster Jeanette och hennes make, landskapsmålaren Nils Bjørnsson Møller. Han gav Holmlund privatlektioner. Att måla utomhus var en grundförutsättning för att skapa ett lyckat landskap enligt Düsseldorfskolan. I sina teckningar undersökte konstnärerna ytstrukturen hos ting i naturen. I sina oljeskisser undersökte de atmosfäriska stämningar vid olika tider på dygnet och hur de kunde fångas med hjälp av färg. Denna nästan vetenskapliga observation av naturen gjorde det otroligt svårt för kvinnor att skapa landskap. Det ansågs nämligen olämpligt för en kvinna att visa sig ensam i offentligheten, än mindre lämpligt att måla. Ett fotografi som visar Josefina Holmlund som målar sittandes i en båt är därför högst överraskande.

Bröllopsdans i Österåker, Josef Wilhelm Wallander, 1852, olja på duk

Bröllopsdans i Österåker

Josef Wilhelm Wallander föddes i Stockholm 1821. Han studerade först arkitektur och sedan måleri vid konstakademin i den svenska huvudstaden. Mellan 1853 och 1862 bodde Wallander i Düsseldorf.

I Düsseldorf fick konstnären privatundervisning av målaren Rudolf Jordan som anses vara grundaren av etnografiskt genremåleri, och han uppmuntrade Wallanders intresse för böndernas levnadsförhållanden.

Wallander hade redan tidigare intresserat sig för folklivet i Sverige. Han hade tillbringat sommarmånaderna på Säfstaholms slott under flera år och gjort otaliga studier av bönderna där. I ateljén kombinerade Wallander sedan dessa studier till att bli hela scener. I Düsseldorf fortsatte han att måla på detta sätt och det kan man se på denna teckning från vår samling.

Wilhelm Wallander, Vilande man vid en vingård, 1862, Östergötlands museum
Wilhelm Wallander, Porträtt av gubbe i vid hatt, 1888, Östergötlands museum
Wilhelm Wallander, Ung flicka från Orsa, 1870, Östergötlands museum