Östergötlands museum har i dagarna fått besked om 1,8 miljoner kronor i bidrag från Boverket för möblering, gestaltningar och väderskydd på takterrassen. Den resterande projektkostnaden finansieras med redan beviljade medel från Carlstedtska stiftelsen.

– Jag är så tacksam för att vi kan fortsätta arbetet med att utveckla museets fastighet genom denna attraktiva takterrass. Boverkets medel möjliggör nu investeringar som annars inte kunnat bli realiserade, säger museichef Olof Hermelin.

Funkis som form

Terrassenprojektet är en del av visionen om att skapa en öppen och tillgänglig kulturoas vid Raoul Wallenbergs plats i Linköping. För museet, som nyligen genomfört en omfattande renovering av den byggnadsminnesförklarade museibyggnaden, har det varit viktigt att måna om att behålla funktionalismens formspråk i all interiör och exteriör.

– I samklang med byggnadens unika arkitektur vill vi skapa en kulturoas mitt i staden. Ett rum utomhus att vistas i för att beskåda konst, men också en avslappnad plats för en kopp kaffe, lunch eller drink och för att se Linköping lite från ovan, säger Emelie Domini, projektledare och grafisk formgivare på Östergötlands museum.

Scen och paviljonger

Förslaget som det arbetas efter är skapat av Bibbi Leine/Landskapslaget och Marie Dreiman/Filter Studio och innehåller bland annat en scen, paviljonger med skärmväggar, en cafédel och väderskydd. Tanken är att den 587 kvadratmeter stora terrassen ska rymma affärsverksamhet efter säsong – så som restaurangverksamhet, vigslar och högtidsfirande – såväl som museets egna evenemang och workshops.

Projektet ska vara klart innan sommaren 2024, men arbetet sker i etapper och redan nu till sommaren kommer du som museibesökare att märka av förnyelsen.

Publicerad 2 mars 2023