Konstnären Peter Johansson med Elefanten i rummet i samband med utställningen Souvenir på Wetterling Gallery i Stockholm.
Konstnären Peter Johansson. Foto: Matti Östling

En dalahästorange elefant med ett hus på ryggen, präglad av snickarglädje, kurbitsmåleri och broderat svastikamönster. Som med många av Peter Johanssons verk består Elefanten i rummet av flera olika sammansatta delar som tillsammans bildar en surrealistisk helhet.

– ”Elefanten i rummet” är ju ett uttryck som används när det är något som är väldigt känsligt, något som ingen vill prata om. I det här fallet syftar jag till det offentliga politiska rummet och uttryck för rasistiska saker och attacker mot kulturen på ett otrevligt sätt, säger Peter Johansson.

Tyget med svastikamönster har Peter Johanssons mamma broderat på 1940-talet.

– Jag tycker att det är både absurt och obehagligt att tänka på att min mor satt och broderade dessa svastikor där hemma i stugan i början av 40-talet, samtidigt som världen var i ett världskrig på grund av nazistiska stormaktsdrömmar, säger han.

Museichef Olof Hermelin framför Peter Johanssons konstverk "Elefanten i rummet" på Östergötlands museum.
Museichef Olof Hermelin. Foto: Jeanette Söderwall

Peter Johanssons konstnärskap utmanar ofta betraktaren till att ifrågasätta traditionella normer, värderingar och identiteter. I paletten finns falukorv, folklore, röda stugor, dalahästar och folkmusik, parat med frågor om förtryck, rasism och orättvisor – ofta gestaltat på ett både humoristiskt och uppseendeväckande visuellt vis.

Elefanten i rummet kompletterar vår samling på ett bra sätt och titeln ger upphov till många tankar. Det är viktigt att uppmärksamma att det i Sverige idag fortfarande används symboler för att visa förakt mot grupper som judar eller muslimer. Vi fokuserar i år och kommande år på att komplettera vår konstsamling med aktuell samtidskonst och vill att det är konst som berör, ger reflektion och perspektiv på samtiden samt överraskar besökaren med nya konstupplevelser, säger Olof Hermelin, museichef på Östergötlands museum.

Peter Johanssons konstverk "Elefanten i rummet" i övre trapphallen på Östergötlands museum.

Peter Johansson är aktuell i Östergötland på flera sätt. Han arbetar just nu med en konstnärlig gestaltning till Vasahallen i Linköping och – tillsammans med Barbro Westling – med en skulpturgrupp till Inre hamnen i Norrköping.

Elefanten i rummet sågs nyligen i den retrospektiva utställningen Souvenir, men har annars inte varit utställd tidigare. Konstverket finns nu att beskåda i den övre trapphallen på Östergötlands museum, vid ingången till konstutställningen Verkligheter.

Publicerad: 231130