– Vi vill väcka nyfikenhet för kultur hos barn och ge familjer möjlighet att uppleva kvalitativ musik. Oddjob kombinerar musiken med lekfulla filmer, så barnen får använda flera sinnen samtidigt, säger Carola Sandgrim, verksamhetsutvecklare för program och mötesplats på Östergötlands museum.

Efter konserten är besökarna välkomna till museets Ateljé Rut för att skapa på tema djur, tillsammans med en pedagog. Samtidigt svidar bandmedlemmarna om inför en matinékonsert för vuxna.

– Det blir ett dubbel-gig! Oddjob består av några av Sveriges främsta musiker inom sin genre. Även för den vanliga jazzintresserade tror jag att båda konserterna är väldigt roliga, säger Andreas Törnqvist på Make The Scene.

Sedan ett par år tillbaka samarbetar Östergötlands museum med Make The Scene för att fylla Wallenbergsalen med minnesvärda musikupplevelser inom jazz, folkmusik och världsmusik. Närmast gästas museet av Bröderna Johansson (16 september) och Fröken Elvis & GIGANTERNA (30 september).

– Jag brinner för att göra arrangemang i Linköping och har länge velat göra mer grejer för barn. Vi tycker att det här nya konceptet med Jazzoo är jätteroligt; att binda ihop musiken med det visuella och det kreativa, säger Andreas Törnqvist.

Biljetter till konserterna köps via Make The Scene.

Publicerad: 230914