Östergötlands museum har de senaste åren genomgått ett stort renoverings- och förnyelsearbete. Tack vare fyra nya projektstöd på sammanlagt tio miljoner kronor kan arbetet nu gå in i nästa fas.

– Det här innebär att förnyelsen fortsätter. Vi kan erbjuda besökarna nya attraktiva utställningar, förädla innehållet i museet när det gäller interaktivitet och vi kommer att kunna förvekliga ett högkvalitativt datamuseum, säger museichef Olof Hermelin.

Mix av utställningar

Nämnden för Westman-Wernerska stiftelsen tilldelar Östergötlands museum:

• 4 000 000 kronor för tillfälliga utställningar.

Genom tillfälliga utställningar kan museet variera sitt utbud och de ämnen som visas. Ambitionen är att under 2023–2027 hitta en mix av tillfälliga utställningar som håller internationell kvalitet och som bidrar till museets vision om ”kunskapsupplevelser som överraskar” och bygger ett attraktivt besöksmål.

Nytt datamuseum

• 3 000 000 kronor för att skapa en arena med plats för teknik och interaktionsmöjligheter.
  • 1 000 000 kronor för förnyelse av samling kopplat till datorhistoria.

I Östergötlands museums samlingar finns cirka 250 hyllmeter datorhistoria; omkring 2 500 föremål av stort tekniskt och kulturhistoriskt värde från 1950-talet och framåt. Det handlar om gåvor från SAAB, Linköpings universitet och andra företag, organisationer och privatpersoner. Nu kommer samlingen att kunna utvecklas samtidigt som en arena och mötesplats för datahistoria, teknik och innovation skapas i museets lokaler.

Interaktivitet

• 2 000 000 kronor för projektet interaktivitet.

Projektet syftar till att på olika sätt förstärka museiupplevelsen. Det kan handla om audioguider kopplade till befintliga utställningar, utveckling av innehåll på interaktiva skärmar och 3D-printing för att personer med synnedsättning ska kunna uppleva konstverk taktilt.

"Ett unikt erbjudande"

– När konst, kulturhistoria och teknik integreras kan museet ge besökarna ett unikt erbjudande som på ett pedagogiskt sätt visar hur konst, kultur-, teknik- och datorhistoria hänger samman och inspirera till nya synergieffekter inom dessa ämnesområden, säger museichef Olof Hermelin.

Kulturgärning

Stiftelsen Westman-Wernerska bildades 1913 av Henric Westman, som under sin levnadstid betydde mycket för Östergötlands museum och som genom sitt testamente fortsatt att gynna museiverksamheten och kulturlivet i Linköping.

Här, på kommunens webbplats, kan du läsa om samtliga projekt som beviljas stöd. Formellt klubbas beslutet om utdelningen av Linköpings kommunfullmäktige.

Publicerad 4 april 2023