Ett nutidsfenomen
Mopeden är ett fenomen i svensk nutidshistoria. Den skapades 1952 som ett billigt bruksfordon för vanligt folk. På kort tid såldes hundratusentals mopeder.
Snart stod också 15-åringen och suktade i cykel- och sportaffären. Då dög det inte med en simpel cykel med hjälpmotor.
De svenska tillverkarna svarade med – design! Plötsligt kunde 50-kubikaren vara en rymdraket – med toppfart på 30 km/h.
Designhjältar och stjärnor
Men hur hänger Margrethe-skålen och Hasselbladskameran ihop med svenska mopedklassiker? Kan man se linjerna från en Saab 99 i en Husqvarna moped?
I utställningen möter vi folkhems-ikonerna och de lekfulla experimenten, succéer och fiaskon. Det är klassiska mopeder och aldrig tidigare visat material ur arkiven.
Här finns både anonyma designhjältar och kända stjärnor som Sixten Sason, Björn Karlström, Sigvard Bernadotte och Pelle Petterson.
Minnen och nostalgi
Mopeden – en svensk designhistoria är minnen, nostalgi och mycket mer. Det är designglädje och nya upptäckter.
Utställningen är producerad i samarbete mellan Kulturen i Lund och mopedexpert Claes Johansson, chefredaktör på tidningen Moped.
Vi kan tyvärr inte spela videon för dig
På grund av dina cookie-inställningar kan vi tyvärr inte visa den här videon för dig. Du behöver acceptera cookies för kategorierna Nödvändiga och Marknadsföring för att videon ska kunna spelas.
Ändra cookie-inställningar