Komik och allvar

Serier kan vara så mycket och det finns inga direkta regler. Serier kan både se ut och handla om vad som helst. Serietecknarna Jonatan Rosén och Malin Granroth ställer ut politiska, roliga, tänkvärda, bildande och flummiga serier.

Utställningen ger även besökarna en inblick i processen bakom de färdiga serierna. Utställningen berör bland annat rådande förlossningskris, den svenska arbetarklassens historia, utforskandet av vårt medvetande, undermedvetna och förhållande till andra varelser samt mycket mer!

Utställningsserien Stafetten

Att få veta vad som händer när ett museum inte själv bestämmer vem som ska ställa ut var tanken när utställningsstafetten med samtida konstnärer från Östergötland startade 2006. I Stafetten väljer varje utställare nästföljande, man väljer kvinna, kvinna väljer man och så vidare.

Tidigare konstnärer

Sedan starten har 38 konstnärer visats. Utställningarna hölls inledningsvis på olika platser i Östergötland, men från och med 2011 ges alla Stafettenutställningar på Östergötlands museum. 2019–2022 var museet stängt för renovering.

Thomas Edetun
Stina Opitz
Mattias Åkesson
Johanna Hellström