Verkligheter – museets konstsamling
Inriktning: Konst, konsthistoria och skapande
1.Visning
Vi går på en visning i museets konsthistoriska utställning Verkligheter eller i någon av våra tillfälliga utställningar där vi tillsammans diskuterar konst samt den historia och tematik som behandlas. Upplägg och tema kan anpassas efter önskemål och behov.
Passar: Åk 3-9
Längd: 45 min
Pris: 700
2. Skapande
Fördjupning och eget arbete: skrivande och skapande i ateljén, självständigt, i par eller i grupp. Upplägget går att ändra på efter önskemål men följande övningar finns att utgå ifrån:
Skriv och måla, berätta med ord och bild
- Välj en bild eller bli tilldelad en eller flera bilder. Jobba i par. En person börjar på en text med utgångspunkt i ett konstverk. Nästa person fortsätter på berättelsen och väljer dessutom ett nytt konstverk utifrån vilket båda tillsammans skriver slutet på berättelsen. Planera för en berättelse med inledning, mitten och slut. 1–3 konstverk.
- Välj ett konstverk eller bli tilldelad ett. Skriv, berätta och måla vidare kring en egen bild som blir en kommentar och ett tillägg till den första bilden. Ställ din målning i konstavdelningen bredvid originalbilden. Berätta hur du har tänkt och på vilket sätt bilderna hänger ihop.
- Jobba i grupp. Alla väljer ett konstverk eller tilldelas ett. Börja skriv på en berättelse. Byt texter med varandra, byt plats och fortsätt på varandras texter tills du kommer tillbaka till din första bild och text: där skriver du slutet. Visa varandra hänsyn, läs kompisarnas texter noga och skriv en bra fortsättning, du äger din text. Programmet kan fortsätta i ateljén och där målar eller skulpterar vi något från den gemensamma berättelse som man särskilt fastnat för.
- Skriv en berättelse eller presentera dina tankar om ett konstverk som du valt eller blivit tilldelad. Skriv på engelska, franska, tyska eller spanska etc, beroende på språkval.
- Skapa en figur i lera med utgångspunkt i en porträttmålning. Måla en ny bakgrund till skulpturen. Skriv en berättelse om din figur. Låt målningen bli en bakgrund till figuren. Placera ditt verk i konstavdelningen intill originalverket.
- Skriv en berättelse om människor. Skriv utifrån en viss stil, exempelvis som en deckare, som en nyhetsrapportering, som en dikt, på rim, som en sång eller som ett drama. Presentera berättelserna för varandra.
Det fria skrivandet kan begränsas till ett antal rader eller antal minuter av skrivande innan man byter. Material: papper, pennor, akrylfärg, lera, pannåer, penslar.
Passar: Åk 3-9
Längd: ca 2 timmar
Pris: 1500 kr
3. Tema: natur, väder och luft
- Titta på olika konstverk där väder och luft är framträdande, t.ex. i konst av Johan Krouthén eller Marcus Larsson och flera andra landskapsmålare. Temat är natur och väder, dygnet, årstider, klimatförändringar etc. Hitta ett konstverk, skriv en berättelse om det, där vädret har en central roll. Presentera berättelsen på ett vetenskapligt sätt (väderfenomen, klimatförändringar), som ett nyhetsreportage eller som en saga. Måla stort och med olika tekniker t.ex. torrpastell, kol och akryl. Gör en parafras av samma bild, dvs din tolkning av bilden. Ställ din tavla i konstavdelningen bredvid det verk du har utgått ifrån. Presentera för varandra.
Material: Akrylfärg, stora pannåer och stora papper, kritor, skrivunderlag, pennor och papper.
Passar: Åk 3-9
Längd: ca 2 timmar
Pris: 1500 kr
Vi utgår från Lgr. 22!
Ämnen: Bild, Svenska, So-ämnen, historia
Bild: Eleven utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas. Hen ska få kunskaper i hur man på olika sätt och i olika material framställer och presenterar egna bilder. Eleven ska uppmuntras att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt. Hen ska också utveckla en förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier och få kunskaper om bilder från olika kulturer både i nutid och historiskt.
Svenska: Eleven ges möjlighet att utveckla tal och skriftspråk: använda språket för att tänka, kommunicera och lära samt utveckla förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang. I mötet med estetiskt berättande ska eleven få förutsättningar att utveckla sitt språk, den egna identiteten och förståelsen för omvärlden.
Samhällskunskap: Eleven ges möjlighet att uttrycka och pröva sina ställningstaganden i mötet med andra uppfattningar. Hen ska ges förutsättningar att utveckla kunskaper om demokratiska värden och mänskliga rättigheter, förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor.
Historia: Eleven ska utveckla sitt historiemedvetande och förståelse för hur historia skapas genom tolkningar av källor. Hen ska få en förståelse för hur historien har format nutiden men också förväntningar på framtiden. Eleven ska få förståelse för att varje tids människor behöver betraktas utifrån sin samtids villkor och värderingar.