1. Visning
I den kulturhistoriska utställningen Vägen hit samlas vi kring Bergsgraven – en välbevarad stenåldersgrav som hittades en novemberdag 1953 när Bergsrondellen i Linköping skulle byggas. Två vuxna individer, en bebis, en hund och föremål hittades i graven. Individerna tillhörde stridsyxekulturen som levde här under andra hälften av stenåldern.
Med utgångspunkt från gravens individer och föremål samtalar vi om hur livet kan ha sett ut i trakterna runt Linköping för 4 500 år sedan. Vi diskuterar också hur vi kan veta det vi vet och vad olika källor kan berätta.
Visningen kan anpassas för elever med särskilda behov. Efter önskemål kompletteras visningen med undersökning av stenåldersredskap, både autentiska och replikor. Hur skiljer de sig från våra föremål idag?
Passar: Åk 3-9 Längd: 45 min Pris: 700 kr.
2. Tillval – skapande
Efter visningen av Bergsgraven går vi till ateljé Rut, där vi fokuserar på gravens föremål. Föremålen som idag är flera tusen år gamla var en gång i tiden en del av någons vardag. Vi diskuterar lera som material då och hur lera används idag. Vår utgångspunkt i arbetet är keramikskålarna som kvinnan fått med sig som gravgåvor – hur de kan ha tillverkats? Hur har mönstret, som kännetecknar stridsyxekulturens keramik, skapats?
Därefter får eleverna tillverka varsin skål med teknik som användes på stenåldern – med inspiration från stridsyxekulturens formspråk.
Pris: 1500 kr (inklusive visning).
3. Tillval – skrivande
Efter visningen av Bergsgraven får ni ett material med skrivövningar som är anpassade efter elevernas ålder. Materialet består av information om graven, bilder samt förslag på olika skrivuppgifter som kan ta avstamp i både fakta och fantasi. Skrivuppgifterna görs i klassrummet, enskilt eller i grupper. Därefter finns det möjlighet att redovisa uppgifterna för museipedagogen i Bergsgravenrummet vid ett återbesök på museet.
Passar: Åk 3–9
Detta tillval ges vid önskemål utan extra kostnad
Vi utgår från Lgr. 22!
Historia
Målet är att eleverna ska:
- Utveckla kunskaper om historiska förhållanden och historiska begrepp.
- Få ökad förståelse för hur historia skapas genom tolkningar av källor.
- Få ökad förståelse för hur historia kan brukas i olika sammanhang.
- Få ökad förståelse för att varje tids människor behöver bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar.
Eleverna får möjlighet att träna på:
Åk 1–3:
- Att samtala om människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt förändrade levnadsvillkor i samband med övergången till jordbruk.
- Att utforska människors levnadsvillkor under nordisk stenålder.
Åk 4–6:
- Att utforska historiska källor, till exempel arkeologiska fynd och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
Svenska
Målet är att eleverna ska:
- Träna på att uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.
- Utveckla kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor.
Eleverna får möjlighet att träna på:
Åk 1–3:
- Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett specifikt innehåll.
Åk 4–6:
- Att delta i olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera.
- Att jämföra källor och pröva deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Bild/slöjd
Målet är att eleverna ska:
- Lära sig mer om att skapa och kommunicera visuellt.
- Utveckla idéer samt överväga olika lösningar och tillvägagångssätt i ett bildskapande arbete.
- Träna på att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt.
- Lära sig mer om att skapa med olika tekniker, verktyg och material.
- Lära sig mer om äldre tiders hantverksföremål och slöjdtraditioner.
- Lära sig mer om att formge och framställa föremål genom att arbeta med olika material och hantverkstekniker.
Eleverna får möjlighet att träna på:
Åk 1–3:
- Att utforska olika element som bygger upp form.
- Att utforska verktyg och material.
- Att utforska olika materials egenskaper och användningsområden.
- Att använda verktyg och redskap på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Att använda enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Att diskutera lerhantverkets ursprung.
Åk 4–6:
- Att utforska tredimensionellt arbete.
- Att använda verktyg och material för tredimensionellt arbete.
- Att utforska olika materials egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter.
- Att använda enkla former av hantverkstekniker.
- Att undersöka olika materials ursprung, framställning och miljöpåverkan.
Åk 7–9:
- Att arbeta med kombinationer av objekt och text i eget bildskapande.
- Att presentera eget bildskapande från idé och process till slutgiltigt resultat.
- Arbeta med verktyg och material för två- och tredimensionellt bildarbete. Hur dessa verktyg och material kan användas för bestämda syften.
- Att utforska olika hantverkstekniker och begrepp som används med dessa.
- Att utforska olika materials egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter.
Svenska/Engelska
Målet är att eleverna ska:
- Träna sig på att uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.
- Träna sig på att formulera egna åsikter och tankar i olika slags texter.
- Träna sig på att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra.
- Utveckla sin flerspråkighet samt tilltro till sin förmåga att använda engelska i olika situationer och för skilda syften.
- Träna sig på att formulera sig och samspela med andra i tal och skrift och kunna anpassa sitt språk till olika situationer, syften och mottagare.
Eleverna får möjlighet att träna på:
Åk 1–3:
- Gemensamt och enskilt skrivande.
- Att skapa texter där ord och bild samspelar.
- Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett specifikt innehåll.
- Muntliga presentationer och muntligt berättande.
- Enkla presentationer och beskrivningar i tal och skrift.
Åk 4–6:
- Gemensamt och enskilt skrivande.
- Att skapa texter där ord, bild och ljud samspelar.
- Att ge och ta emot respons på texter.
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare.
- Att jämföra källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
- Att utföra presentationer, berättelser och beskrivningar i tal och skrift.
- Att bearbeta egna muntliga och skriftliga framställningar för att förtydliga och anpassa kommunikationen efter syfte och mottagare.
Åk 7–9:
- Gemensamt och enskilt skrivande.
- Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte, mottagare och sammanhang.
- Att förstå skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och sammanhang.
- Att söka information från olika källor.
- Att pröva olika källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
- Samtal, diskussion och skrivande där eleverna berättar, beskriver, instruerar och motiverar sina åsikter.
- Bearbeta egna muntliga och skriftliga framställningar för att förtydliga och anpassa kommunikationen efter syfte och mottagare.