Drake och riddare

Jaga drakar och leta efter deras ägg

Hur hittar man en drake? Finns det onda och snälla drakar? Vilka rustningar finns och hur ser en rustning ut? Vilka svärd och sköldar är dom bästa inför en drakjakt? Drakjägaren Linus kommer till museet för att lära er allt om hur man jagar en drake på smartaste sätt.

Det hålls två kurser onsdagen den 3 april, en kl. 10.00–10.30 och en vid 13.30–14.00, båda i Wallenbergsalen.

Rekommenderad ålder från 6 år, men yngre barn går också bra. Förboka gärna din plats: boka@ostergotlandsmuseum.se

Under hela påsklovet utmanar vi dessutom alla barn att hitta drakarnas ägg som finns gömda på olika platser i museet. Pris utlovas till alla som letat bra!

Kostnad: 110 kr för vuxen, 90 kr för student och pensionär (entrébiljett till museet). Gratis t.o.m. 18 år. Ingår i årskort/familjekort.

Historikern, författaren och föreläsaren Bo Eriksson.

Drakexperten Bo Eriksson föreläser och signerar sin bok

Det finns så många frågor om drakar! Hur kommer det sig till exempel att föreställningen om denna bevingade reptil funnits sedan historiens gryning? Hur har en fiktiv varelse kunnat få sån symbolisk makt? Och varför är den ond i väst och god i öst? För att få svar har vi bjudit in historikern och författaren Bo Eriksson som är aktuell med boken Drakspår - På jakt efter världens mest kända reptil (utgiven 2023).

Bo Eriksson har skrivit flera uppmärksammade böcker om bland annat medeltida litteratur, bestiarier och monster i världshistorien. Han arbetar även med historiedokumentärer på SVT, bland annat som expert och speaker i Världens historia, och är tillsammans med Kristina Ekero Eriksson aktuell med Historien om Sverige I-II.

Föredraget hålls onsdagen den 3 april i Wallenbergsalen kl. 18.00. Efteråt signerar Bo Eriksson sina böcker.

Sagostund med böcker

Sagostund och ramsor med draktema

I samarbete med Linköpings Stadsbibliotek bjuder vi de lite mindre barnen på sagostund torsdagen den 4 april kl 10.15. Viljans värld blir en riktig sagogrotta när bibliotekarien Kristina Kollerud Nilsson berättar sagor och läser ramsor om drakar. Rekommenderad ålder är 3-5 år. Förboka din plats: boka@ostergotlandsmuseum.se och kom gärna till Viljans värld 10 minuter innan det börjar.

Skapande verksamhet på Krogsfallsgården i Linköpings Trädgårdsförening.

Full rulle i skaparverkstan under lovet!

Som alltid under skollov erbjuder museet mycket skapande verksamhet för barn och familjer. I Ateljé Rut – intill upplevelsemiljön Viljans värld – hålls återkommande Föräldrarutan (fredagar kl. 13.00–15.00) och Lördagsverkstad med familjevisning (lördagar kl. 12.30–15.00). Det här lovet blir det även slöjdverkstad i Krogsfallsgården i Trädgårdsföreningen (tisdag 2 april kl. 10.00–12.00 och 13.00–15.00, gratis deltagande), öppen verkstad i Ateljé Rut (tisdag 2 april 10.00–12.00 och 13.00–16.00, materialkostnad 25 kr/barn) och skapande med draktema i Ateljé Rut (onsdag 3 april kl. 10.00–12.00 och 13.00–16.00, materialkostnad 25 kr/barn).

Familjer besöker Östergötlands museum konstutställning Verkligheter.

Familjevisningar nästan varje dag

Under påsklovet är nästan alla visningar anpassade för barn, allt för att det ska kännas extra roligt att komma hit och lära sig nya saker! Här nedan finns ett samlat program över veckans familjevisningar:

📅 Lördag 30 mars
Kl. 12.30–15.00 Lördagsverkstad med familjevisning (materialkostnad 25 kr/barn)
📅 Tisdag 2 april
Kl. 14.30–15.15 Familjevisning av Österlandets skatter
📅 Onsdag 3 april
Kl. 10.30-11.15 Familjevisning av Bergsgraven
Kl. 14.30–15.15 Familjevisning av Verkligheter
Kl. 17.15–18.00 Familjevisning av Bergsgraven
📅 Torsdag 4 april
Kl. 14.30–15.15 Familjevisning av Österlandets skatter
📅 Fredag 5 april
Kl. 14.30–15.15 Familjevisning av Verkligheter
📅 Lördag 6 april
Kl. 12.30–15.00 Lördagsverkstad med familjevisning (materialkostnad 25 kr/barn)
Svenska väskmärken.

Aktuella utställningar

Vårens och sommarens stora utställning Carry Me – 100 år av handväskor har redan lovordats av sin publik. Här bjuds vi på en historieresa där den omtyckta accessoaren är berättare. Åsa Nyberg Botshinda, konstpedagog på Östergötlands museum, säger såhär om utställningen:

Många kommer hit och kastas tillbaka i tiden. Man blir nostalgisk, väskorna påminner om hur samhället och livet varit under olika perioder.

Parallellt med Carry Me visas en utställning om väskdesignern Susan Szatmáry. Här skildras hur drömmen om att göra det man älskar går i uppfyllelse för Susan från Linköping, först med jobb på stora modehus ute i Europa och sedan med ett eget märke med handväskor som bärs av Kungahuset. Båda utställningarna visas fram till och med 18 augusti.

Om du inte redan besökt utställningen Systrarna Amalia och Aurora – en broderad släktberättelse börjar det bli på tiden att göra det. De Königsmarckska tapeterna tillsammans med åtta porträtt från den Königsmarckska salongen, alla fantastiska skildringar av en Stockholms–societet fylld av intressanta livsöden under 1600- och 1700–talen, visas fram till och med 5 maj.

Besök även den kulturhistoriska utställningen Österlandets skatter samt våra fasta utställningar, kulturhistoriska Vägen hit och konstutställningen Verkligheter.

Till Östergötlands museum hör även Löfstad slott utanför Norrköping och Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena. Slottet öppnar för säsongen under påskhelgen med visningar och påskjakt i slottsparken. Klostermuseet har extraöppet under påskhelgen och erbjuder flera spännande familjevisningar under lovet, dessutom öppnar en ny utställning under veckan. Läs mer på respektive hemsida.