Johan Karlgren aka Pappas Pärlor ställer ut på Östergötlands museum.

En hobby som spårade ur

För tio år sen började han pärla pärlplattor tillsammans med dottern Zelda och sen var det kört: hobbyn har blivit Johan Karlgrens jobb och passion. När ateljén blev för trång fick pärlorna flytta ut i stadsmiljön och hemstaden Motala fylldes av hans pärlade gatukonst. Att mötas av pärlade plastblommor i en rabatt eller en enorm chokladkaka i pärlor och betong blev en vanlig syn för stadens invånare. I The Legend of Pappas Pärlor får du följa med in i Johan Karlgrens pärlade värld. Här kan du kika in i en miniversion av hans verkstad för att sedan ta dig runt i en labyrint av pärlade verk på blandade teman från olika tidsepoker.

Den 12 oktober kl. 12.00–14.00 är det vernissage för utställningen och du är varmt välkommen!

Till utställningen Legend of Pappas Pärlor.

I den pärlande pappans kosmos

Johan Karlgren inspireras framförallt av dataspelens pixlade bildvärld när han pressar gränserna dels för hur tredimensionell en pärlplatta kan bli, dels för att skapa tolkningsbara bilder med så få pärlor som möjligt. Karaktärer och motiv hämtas även från annan populärkultur och dagsaktuella händelser. Bland plattorna finns också en och annan samhällskritisk vinkning.

The Legend of Pappas Pärlor berättar lika mycket om det omgivande samhället som om Johan Karlgrens eget liv. Många är motiven som de flesta av oss känner igen. I den pärlande pappans kosmos dokumenteras historien med hjälp av pärlplattor.

Pappas pärlor.

Med sociala medier som arbetsplats

Idag har Pappas Pärlor vuxit till ett fenomen på sociala medier och via hans kanaler når pixelverken miljoner människor över hela världen. Plattformarna är idag Johan Karlgrens viktigaste arbetsplats genom vilken han försörjer sig. Men det är också en arbetsplats där spelreglerna hela tiden förändras. Från att främst arbeta med bilder har han gått över till att nästan uteslutande ägna sig åt produktion av videomaterial. I kanaler som TikTok och Instagram kan vi ta del av Pappas Pärlors alla skapelser i underfundiga filmer som roar, fascinerar och manar till reflektion.

Johan Karlgren aka Pappas Pärlor ställer ut på Östergötlands museum.