Meny

Oskar Hult från Linköping möter Éva Mag. I utställningen Vidvinkel undersöker de två distinkta men besläktade konstnärskapen tillsammans kroppens närvaro, rummets betydelse och det som finns däremellan.

Trots olika uttrycksformer förenas Oskar Hult och Éva Mag i sitt intresse för det som finns mellan det synliga och det osynliga, mellan det fysiska och det emotionella. Deras gemensamma utställning blir en plats för dialog och utforskande, där måleri möter skulptur, och där betraktaren bjuds in att reflektera över kroppens och rummets roll i vår samtid.

Stafetten är ett unikt utställningsformat på Östergötlands museum som sedan 2006 har främjat konstnärliga dialoger genom att låta en konstnär med förankring i Östergötland bjuda in en kollega till en gemensam utställning. 2024 års konstnär Leonela Lilja valde Oskar Hult för 2025, och han har nu bjudit in Éva Mag.

Oskar Hult 

Oskar Hult (f. 1986 i Linköping), verksam i Stockholm, är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan och Akademie der bildenden Künste i Wien. Hans måleri vilar på föreställningen att måleri är en handling – något som sker snarare än något som är. I verken uppstår ett tillstånd av rörelse och förskjutning, där former bryts upp och gränser omförhandlas. Verken tänjer synfältet och formar ett panorama där perception och tillblivelse sammanfaller.

Oskar Hults måleri är inte känslomättat i traditionell mening – här finns varken romantik eller melankoli – utan en slags rationell osäkerhet. Den måleriska ytan framstår som ett fält där perceptuella intryck möts och upplöses, där färg, ljus och skuggor samverkar för att låta bilden successivt träda fram. Det är i detta mellanrum Hult verkar – där det inte är motivet utan måleriet självt som utgör berättelsen.

Hans verk har visats på bland annat Tsukuba Art Museum i Japan, Moderna Museet i Stockholm och Malmö, Färgfabriken, Anna Bohman Gallery och Galleri Thomassen, och finns representerad i flera offentliga samlingar. Oskar Hult blev den första att tilldelas det nyinstiftade stipendiet till minne av Stefan Hammenbeck år 2024.

Éva Mag 

Éva Mag (f. 1979 i Transsylvanien, Rumänien) är baserad i Stockholm och arbetar med skulptur, textil, performance och film. Hon utforskar kroppens sårbarhet och styrka, ofta genom material som lera och tyg. I sitt arbete undersöker Mag hur människan förhåller sig till samhällets strukturer och hur kroppen kan vara både bärare av berättelser och ett verktyg för motstånd. Hennes praktik vilar på ett intresse för skulpturens historia, amorfa former och den strama formvärlden inom modernistisk morfologi. Samtidigt utforskar hon konstens sociala dimensioner, särskilt genom att integrera skulptur i ett uttryck som närmar sig koreografi och performance. Hennes verk har ställts ut på bland annat Bonniers Konsthall, där hon 2020 presenterade sin största separatutställning hittills, liksom på internationellt och nationellt tongivande institutioner såsom Performa i New York, Schinkel Pavillon i Berlin, Moderna Museet i Stockholm och Kunsthall Trondheim.