Adam och Eva, Hans Cranach, omkring 1527, olja på pannå, OM.B.000243Adam and Eve, Hans Cranach, about 1527, oil on panel

Tematisk utställning

Med Verkligheter vill vi förtrolla och inspirera dig som besökare. De enskilda rummen utforskar frågan om hur människor avbildar sig själva, andra och sin omgivning i europeisk konst.

Du får se porträtt- och landskapskollage, en kronologi över självporträttet, fotografi i Östergötland, skandinaviska konstnärer från Düsseldorfskolan och tematiska öar som till exempel bilder av manlig makt och deras motpositioner.

Utställningen kännetecknas av en önskan om perspektivförskjutningar och en spektakulär design. Den konventionella formen för konstutställningar, den vita kuben, bryts upp och omtolkas. De olika perspektiven på konsten kan alltså också upplevas rumsligt.

Ola Billgren, Landskap med torn, 1986, olja på duk, OM.B.004022 Copyright: Ola Billgren, Bildupphovsrätt Foto: Jim Löfgren/Östergötlands museum

Samlingens perspektiv

Utställningen berättar konstens historia ur vår samlings perspektiv. En annorlunda design i varje rum och olika presentationsformer skapar intressanta rytmiska förändringar.

Som många andra samlingar är vår samling baserad på våra samlares personliga smak. Den är subjektiv och fragmentarisk. Men det är just det som är dess styrka: vi kan använda utställningsföremål för att ställa frågor om vad konst egentligen är.

Paradiset, Elisabeth Ohlson, 2012, C-print på handplockad canvasduk, OM.B.005327 Copyright: Elisabeth Ohlson Foto: Elisabeth Ohlson

Nyförvärv

I Verkligheter finns ett av nyförvärven i vår konstsamling, Paradiset av fotografen Elisabeth Ohlson.

Nya är även Confront me back I och II, två fotografiska verk av Maria Friberg.

Här visas även Bränningar och skepp vid bohuslänska kusten, nyinköpt oljemålning av Marcus Larson.

Familjen Andersson i full färd med att skära itu sättpotatis på sin gård i Hamra by, svartvit bild

Fotografier

I konstutställningen visas även fotografier ur museets samlingar. Bland annat får besökaren se flera porträtt ur Maria Teschs samling.

Här finns även bilder av det gamla Linköping, från fotografen Arne Gustafssons samling.

Och så fotografiet av familjen Andersson i Hamra, i full färd med att skära itu sättpotatis på sin gård i Hamra by. Bilden är tagen 1924 av fotografen August Christian Hultgren (1869–1961).

Kristus som smärtoman, ca 1500, Efter Albrecht Bouts, olja på pannå, OM.LM.002455 Christ as man of sorrows, about 1500, After Albrecht Bouts, oil on panel

Vad är konst?

Frågan om vad konst är verkar enkel, men den är i själva verket ambitiös. Ännu i dag kretsar konstutställningar huvudsakligen kring kronologiska eller jämförande historier.

Dessa tillvägagångssätt förutsätter en redan ganska sofistikerad förståelse av konsten och dess ställning i samhället. De främjar också en förståelse av konsten som något unikt, något som ligger utanför vardagen.

De tenderar att konstruera konstnärer som exceptionella genier eller rebeller mot status quo. Konst uppstår dock inte i ett vakuum. Den är i hög grad beroende av de referensramar som omger den.

Karl XII var en stor krigare, Jørgen Nash, 1967, trä, läderkorsett, blandade objekt, OM.B.004428Charles XII was a great warrior, Jørgen Nash, 1967

Aktiv besökare

Med den nya konstutställningen vill vi hjälpa dig som besökare att byta perspektiv. Vi vill inte ta för givet att konstbegreppet är självklart.

Vi vill att perspektivbytet på konst och enskilda konstverk ska vara inkluderande: den som redan är bekant med konst ska få nya och oväntade insikter, medan den som inte vet så mycket om konst ska inse att konst är mycket lättare att förstå och samtidigt mer komplex och spännande än de trodde.

Även besökarens perspektiv ingår i utställningen. Vi vill förse dig som besökare med idéer och verktyg som tar dig bortom ytan av en ganska elitistisk konsthistoria.

Den lekfulla och samtidigt kritiska synen på konst stöds av den spektakulära designen från Stockholms studio Museea.