Den äldre Vasatiden innebar stora omställningar i Sverige. Hur speglades detta i Östergötland och hur påverkades landskapet av förändringarna under Gustav Vasas regering?

Det är något historikern, arkivarien och fjolårets kulturhistoriepristagare ur Olof Skoglunds stiftelse, Claes Westling, snart kommer att berätta mer om. Onsdagen den 20 september kl. 18.00 gästar han Östergötlands museum för en föreläsning om Östergötland under Gustav Vasas tid.

Konst och kroki

Under nästa vecka ges två specialvisningar med fokus på renässanskonsten, samtida med Gustav Vasa, i konstutställningen Verkligheter; den 20 september kl. 17.15 och den 21 september kl. 14.00.

Vid krokiklassen på museet den 20 september kl. 17.30 är modellen inspirerad av modet som rådde på Gustav Vasas tid. Här finns också tillfälle för diskussion och reflektion kring dåtidens uttryck inom konst och klädsel.

För hela familjen

Nu på söndag den 17 september är det historiskt och kungligt tema på Söndagsverkstad med familjevisning kl. 12.30-15.00. Efter en inledande inspirationsvisning i museets kulturhistoriska utställning Vägen hit är det fritt fram för barn och familjer att skapa kronor, kragar och vapensköldar i Ateljé Rut.

Gustav Vasas skål?

Lite längre fram, den 5 oktober kl. 16.30, hålls en specialvisning av en venetiansk 1500-talsskål som finns att se i Vägen hit. När den grön- och guldskimrande glasskålen, egentligen kupan till ett pokalglas, donerades till museet 1976 hade den varit i den Leijonhufvudska släktens ägo i närmare 500 år.

– Enligt gåvobrevet ska den ha använts på förlovningsfesten eller bröllopet mellan Gustav Vasa och Margareta Leijonhufvud. Paret sägs ha druckit den så kallade dannemanskålen ur det här glaset år 1536, säger Joanna Thompson, föremålsantikvarie på Östergötlands museum.

Kunskap och kreativitet

Redan på Arkeologidagen i slutet av augusti smygstartade museets jubileumsprogram i och med en välbesökt guidning på Kungshögabacken i Mjölby. Här finns ett gravfält från järnåldern, men Kungshögabacken är också den plats där man tror att slaget om Mjölby stod år 1543 – under Dackefejden på Gustav Vasas tid.

– Det känns självklart att Östergötlands museum ska vara med i det nationella uppmärksammandet av 500-årsjubileet, och i samband med det vill vi erbjuda ett brett program som speglar vårt utbud av olika aktiviteter och som vi hoppas ska ge kunskap, perspektiv och bidra till kreativitet och diskussion, säger Carola Sandgrim, verksamhetsutvecklare för program och mötesplats på Östergötlands museum.

Publicerad: 230913