Gå till huvudinnehållet Gå till sidfoten
Meny

1980-talet: Yuppie-eran

Yuppien visar status och framgång via modet, den dyra märkesväskan är ett viktigt attribut. Kavajer med överdimensionerade axelvaddar, pastellfärger och blekta jeans är populära. Madonna bär behå under kavajen och Lena Philipsson syr egna plagg när modeproducenterna inte hänger med. Samtidigt stickas mohairtröjor på löpande band i stugorna. Håret fönas och tuperas med spray på både män och kvinnor. Work-out, bodybuilding, cykelbyxor och leggings i lycra är högsta mode och kroppen är vältränad och solariebrun.

Brittiska tv-serien ¨En förlorad värld¨, efter Evelyn Waughs roman från 1945, får stor påverkan på manligt mode. Den ledigt eleganta ”Ivy League looken” slår igenom. Ralph Lauren kombinerar amerikanskt sportmode med skräddad engelsk stil och H&M lanserar ett eget koncept som heter L.O.G.G med storsäljare som chinos i sortimentet. Populära väskor kommer från engelska Mulberry, eller franska Longchamp.

Ljudet blir bärbart med Sony Walkman och CD-skivor slår ut LP-skivor. VHS-apparater, mobiltelefoner och de första persondatorerna dyker upp. MTV slår igenom och Michael Jackson är världens mest kända artist. Designer som Jean Paul Gaultier, Philippe Starck och Jean Paul Goude blir superstjärnor på den franska designhimlen. Media och reklam får ett mycket starkt inflytande på modeindustrin.

 

1990-talet: Minimalism

Murens fall 1989 i Berlin skapar optimism och framtidstro. Svenska butiker fylls av naturfärgat ekomode som spås en lysande framtid. Men som snabbt fallerar när plaggen inte hänger med i modesvängarna. Som ett tecken på de dåliga tiderna utvecklas grunge-stilen från antimode till massmode och Nirvanas frontfigur Kurt Cobain och hans fru Courtney Love visar vägen med rutiga flanellskjortor och trasiga jeans.

Sedan slår minimalismen igenom med enkla byxkostymer, släta fodralklänningar och stretch. Less is more påverkar också färgbilden. Svart är det nya svarta varje säsong. Enda undantaget är en höst när ALLT är grått. Prada Sport får ett stort genomslag i modevärlden. I Sverige vill alla unga vara en ”Filippa K-tjej” med tajt lycratopp, stretchjeans, pashminasjal runt halsen och hästsvans. Marimekkos skolväska eller miniryggsäck från Prada är viktiga attribut. Rejv, techno och gatumode anammar trepunkts-ryggsäck, prasselbyxor och luvor samt mängder av blixtlås och dragskor.

 

2000-talet: Maximalism

Världen kopplas upp dygnet runt när Apple lanserar Iphone 2007, digitaliseringen accelererar och trender svänger snabbare än någonsin. Varumärken och logotyper är viktigare än produkten. Gucci, Prada och Louis Vuitton är hetast, limiterade kollektioner blir samlarobjekt och designer slåss om att klä kändisar. Lyxbohem-looken ger feminin flärd med pärl- och paljettbroderade plagg, en stil som också blåser liv i second hand-branschen. Vintage är ett nytt begrepp.

Allra mest chic är Carrie Bradshaw i ”Sex and the city” vars retrokläder, Manolo Blahnik-skor och ”Fendi Baguette” bildar stilskola. Carrie bär sin Baguetteväska, både privat och i tv-serien vilket gör den eftertraktad.

Väskorna växer i storlek, nya modeller som the ”bucket-bag” en ”shopper” eller en over-size axelväska blir ett måste för alla modemedvetna. Tatueringar, navelpiercingar, silikonimplantat och hårförlängningar utvecklas till något av en folkrörelse. Män favoriserar gympadojjor och ryggsäck, Sneakersnstuff startar skobutik i Stockholm och driver på utvecklingen att samla på skor.

1980s: The Yuppie Era

The yuppie uses fashion to exude status and success, and the pricey designer bag is a key attribute. Blazers with oversized shoulder pads, pastel colours and faded jeans are popular. Madonna wears just a bra under her jacket and Lena Philipsson sews her own outfits when the fashion manufacturers fail to keep up. Meanwhile, handknitted mohair sweaters are churned out in country cottages. Both men and women’s hair is blow-dried, teased and sprayed. Work-outs, bodybuilding, bike shorts and lycra leggings are all the rage and the body is svelte and sunbed tanned.

British TV series Brideshead Revisited, based on Evelyn Waugh’s 1945 novel, has a huge impact on men’s fashion. The casually elegant Ivy League look catches on. Ralph Lauren combines American sportswear with tailored British style while H&M launches its own L.O.G.G. collection that includes such bestsellers as chinos. Popular bags come from British Mulberry or French Longchamp.

Audio goes portable with the Sony Walkman and CDs replace LPs. VHS video players, mobile phones and the first personal computers surface. MTV has its breakthrough and Michael Jackson is the world’s most famous artist. Designers such as Jean Paul Gaultier, Philippe Starck and Jean-Paul Goude emerge as superstars in French design heaven. Media and advertising become extremely influential in the fashion industry.

 

1990s: Minimalism

The fall of the Berlin Wall in 1989 generates optimism and faith in the future. Swedish shops are filled with eco fashion in earthy hues predicted to have a bright future. But the movement quickly fails when the garments fail to keep step with fashion trends. As a sign of hard times, the grunge style evolves from anti-fashion to mass fashion with Nirvana frontman Kurt Cobain and his wife Courtney Love spearheading the way in checked flannel shirts and distressed jeans.

Minimalism makes its mark with basic pant suits, sleek shifts and stretch. Less is more also prevails in terms of the colour scheme. Black is the new black every season. The only exception is an autumn when EVERYTHING is grey. Prada Sport garners a great deal of attention in the fashion world. In Sweden, every young person wants to be a Filippa K girl dressed in a tight lycra top, stretch jeans, a Pashmina shawl around her neck and a ponytail. A Marimekko school bag or a Prada mini backpack are key attributes. Rave, techno and street fashion embrace the sling bag with a three-point strap, baggy trousers and hoods as well as loads of zips and drawstrings.

 

2000s: Maximalism

The world is connected 24/7 when Apple launches its iPhone 2007, digitalization is accelerating and trends are morphing faster than ever. Brands and logos take precedence over the product. Gucci, Prada and Louis Vuitton are hottest, limited collections become collectors’ items and designers compete to dress celebrities. The luxury bohemian look adds feminine flair with pearl and sequin-embroidered garments, a style that also revitalises the second-hand industry. Vintage is a new concept.

Most chic of all is Sex and the City’s Carrie Bradshaw whose retro outfits, Manolo Blahnik shoes and Fendi Baguette form a style school. Carrie carries her Baguette purse, both in private and in the TV series, making it much desired.

The bags get bigger, new models such as the bucket bag, a shopper or the over-sized shoulder bag become a must-have for any fashion-conscious. Tattoos, navel piercings, silicone implants and hair extensions become something of a movement. Men prefer sneakers and backpacks, Sneakersnstuff opens a shoe store in Stockholm and drives the trend to collect footwear.