Det prestigefyllda priset delas årligen ut till ett nytänkande museum som uppvisar mod, kreativitet och spets när det gäller relevans, inspiration och/eller kunskap och bildning. Östergötlands museum är nominerade tillsammans med Livrustkammaren och Trelleborgs museer.

Bakom utmärkelsen står Sveriges Museer och svenska ICOM (International Council of Museums). Syftet är att uppmärksamma utmärkt museiarbete och att inspirera museer till innovativ och nydanande verksamhet av god kvalitet.

"Vi är jättestolta!"

– Vi är jättestolta över att vara en av tre finalister! Det är hedrande att vårt förnyelse- och renoveringsarbete uppmärksammas och ett kvitto på att vi har gjort ett bra jobb, säger museichef Olof Hermelin.

Östergötlands museum återöppnades i maj 2022 efter tre års omfattande renoverings- och förnyelsearbete. Funkisbyggnaden i Linköping har renoverats, två helt nya fasta utställningar har byggts – konstutställningen Verkligheter och den kulturhistoriska utställningen Vägen hit – parallellt med ett stort digitaliseringsarbete och nya arbetsmetoder för det publika arbetet.

Skapa ett besöksmål

– Visionen har varit att skapa ett besöksmål för kunskapsupplevelser som överraskar. Det har varit ett metodiskt utvecklingsarbete av hela verksamheten utifrån våra kärnvärden modigt, medvetet, reflekterande och inspirerande, säger Olof Hermelin, som vill tacka alla medarbetare såväl som anslagsgivare och bidragsgivare som bidragit till att förverkliga visionen.

Vinnaren av Årets museum tillkännages på Sveriges Museers Vårmöte i Västerås den 25 april, då priset delas ut av kulturminister Parisa Liljestrand.

Publicerad 17 februari 2023

Uppdatering: Östergötlands museum vann Årets museum 2023! Här kan du läsa mer om det.

Juryns motivering till nomineringen

Östergötlands museum har under de senaste åren ömsat skinn, en förändringsresa som inspirerar. Museet arbetar aktivt och med kvalitet för att nå ut brett och sänka trösklarna. Här erbjuds kunskapsupplevelser som överraskar och en arena för samhällsfrågor. Museet jobbar framgångsrikt och med vetenskaplig grund i samarbetsprojekt som skapar engagemang och nyfikenhet.

Här kan du läsa mer om utmärkelsen och se vilka som ingår i juryn.