Boken är utgiven av Östergötlands museums förlag och en fristående uppföljare på succén Det mörka Östergötland. Lördagen den 11 mars kl. 14.00 gästar författarna Björn Horgby och Björn Lilieblad Linköpings bokhandel för ett samtal och onsdagen den 22 mars kl. 16.30 hålls en bokfest på museet.

Det förtrollade Östergötland tar avstamp i tron att verkligheten är magiskt besjälad och befolkad av märkliga varelser och väsen. Med utgångspunkt i lokala exempel berättar och förklarar författarna hur det förtrollade tänkandet uppstått, förändrats och i vissa fall försvunnit i takt med tiden.

– Det som var rationellt att tänka i bondesamhället och den tidiga industristaden blir inte längre rationellt när den moderna läkekonsten kommer, när det blir ljus i hemmen och så vidare, säger Björn Horgby, professor emeritus i historia.

Björn Lilieblad, filosofie doktor i historia och chef för avdelningen samlingar och konservering på Östergötlands museum, ser en ny utveckling av det magiska tänkandet i och med internet.

– Filterbubblor, communitys och internetgemenskaper verkar göda och föda nya tankar och myter, men också att gamla väsen får en renässans igen, säger Björn Lilieblad.

I boken medverkar även arkeologi- och etnologistudenten Mikaela Radakovic Kjäll, illustratören Ann-Sofie Mattsson och fotograferna Christian Lindsten, Mattias Brauns och Jonas Karlsson. Boken är formgiven av Emelie Domini på Östergötlands museum.

Publicerad 10 mars 2023

Omslaget av årsboken: Det förtrollade Östergötland.
Det förtrollade Östergötland kostar 220 kr.

Bokförlag

Museet har ett eget bokförlag. Utgivna böcker, egna eller andras, har alltid Östergötlands kulturarv i fokus.

Se samtliga böcker här

För beställning, eller ytterligare information, är du välkommen att kontakta oss på order@ostergotlandsmuseum.se.

Räkna med cirka en veckas leveranstid. Portokostnad tillkommer. Faktura skickas separat.