Vetenskap, konst, fantasi och visuella gestaltningar. Allt ryms i denna spektakulära utställning om den häpnadsväckande expeditionen till Siljansringen i juni 1897, tillsammans med paleontologen Beata Gardelius och geologen Inga-Lisa Blomgren.

Den immersiva utställningen Aquanauts – Expeditionen avslöjar vad som hände deltagarna under en av förra sekelskiftets mest dramatiska forskningsexpeditioner i Sverige. På Östergötlands museum kommer besökaren att kunna se replikor av hittills okända människoliknande arter samt benrester, förunderliga artefakter och fossilerade fynd.

"Förbluffande resultat"

– Det är fascinerande hur de här två kvinnliga forskarna går sin egen väg och genomför den här expeditionen till Siljansringen. Deras förbluffande resultat gör att vetenskapen tvingas kasta den etablerade paleontologiska forskningen över ända, säger Pompe Hedengren, konstnärlig ledare för Aquanauts.

Dagböcker och dokument, fotografier, teckningar och 115 år gamla doftspår uppenbarar de första omtumlande kapitlen i den magiska berättelsen om ”Homo aquatis”, våra hittills okända anförvanter i mänsklighetens historia. Upplevelsen att få komma nära tio unika replikor i naturlig storlek av dessa primater är något ingen bör missa.

"Otrolig berättelse"

– Det här är en utställning som fascinerar yngre och äldre, vana och ovana museibesökare – alla kan på olika sätt uppskatta Aquanauts. Känslan av att gå in i ett riktigt historiskt skeende och uppleva ett mysterium är påfallande. Man uppslukas av en otrolig berättelse och en visuell och audiell värld. Utställningen ställer också frågor om historieskrivning, fakta, relationer och mycket mer. Har detta ägt rum eller inte? säger Per Stålebro, projektledare för utställningen på Östergötlands museum.

Aquanauts – Expeditionen visas i Westmanhallen på Östergötlands museum den 23 september 2023–8 januari 2024. Utställningen har tidigare visats på Verket/Avesta Art, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm och Dunkers kulturhus i Helsingborg.

Bild: Skulptur av Pompe Hedengren, foto av Carl Thorborg

Publicerad: 230828

Uppdatering 231218: Utställningsperioden förlängs till den 14 januari 2024.

Läs mer om Aquanauts här