Norrköpingsbon Louise Johansson Waite började sitt nya uppdrag i augusti. Länskonstkonsulent är ett regionalt uppdrag med tjänsten förlagd till Östergötlands museum.

Louise uppgift är i korthet att sprida, stärka och förmedla den östgötska konstscenen.

– Jag jobbar bland annat med olika nätverk och förmedling av uppdrag. Jag jobbar också med fortbildning och med att lyfta fram konstnärer i och från regionen på olika sätt, bland annat genom utställningar, program och hemsidan ostgotakonst.se, säger Louise Johansson Waite.

Utbildad konstnär

Hon är konstnärsutbildad i Storbritannien och kommer senast från en tjänst som programansvarig på Rejmyre Art Lab. Utöver att jobba som konstnär, curator och projektledare har hon även arbetat en hel del pedagogiskt; alltid med konsten i fokus.

– Jag har bott och jobbat på en hel del olika platser och kom till regionen först 2020, under pandemin. Sen dess har jag främst jobbat med min egen konst och drivit olika konstnärliga plattformar, som internationella FLOCK för deltagarbaserad konst.

Satsning på resebidrag

Louise ser fram emot att lära känna konstscenen i Östergötland ännu mer; både konstnärer och konstaktörer. Hon har redan hunnit dra igång en satsning kring utlysning av resebidrag för fortbildning, riktat till regionala konstnärer.

– Det är för att kunna ta del av konstlivet utanför regionens gränser och sen ta tillbaka de intrycken hit. Det är också ett sätt att stärka Östergötlands konstliv, tycker jag. Både att stärka scenen inom regionen, men också i dialog med rikskonstscenen, säger Louise.

Ny Stafetten-utställning

Närmast på gång har hon en nätverksträff med alla personer i kommunerna och regionen som på olika sätt arbetar med offentlig konst.

Hon ska också träffa nästa års Stafetten-konstnär, Leonela Lilja, för att påbörja arbetet med Stafetten-utställningen som öppnar på Östergötlands museum i mars 2024.

"Väldigt viktigt uppdrag"

Varför sökte du det här jobbet?

– Jag sökte för att det kändes spännande att både få ta ett helhetsgrepp kring konstscenen och lära känna den på djupet, med alla de strukturer som den innefattar. Sen känns det också som ett väldigt viktigt uppdrag att vara en länk mellan konstutövare och olika samhällsstrukturer och stärka upp det fria kulturlivet, som jag tidigare varit en väldigt aktiv del i.

När ska man höra av sig till dig?

– Man kan höra av sig till mig om man har idéer på saker som man tycker behövs! Det kan vara i form av seminarier och fortbildning eller till exempel program och resurser, saker som kan stärka konstscenen, säger Louise Johansson Waite.

Här hittar du mer information och kontaktuppgifter.

Publicerad: 230921