Qrpage-leftarrow Qrpage-uparrow Qrpage-rightarrow

OTTE SKÖLD

Fotografi av tavla målad av Otte Sköld

Lyssna

Kort version

Lång version

Läs

Den här tavlan heter ”Modellen tar avrivning”. Otte Sköld målade den 1916. Då var han var 24 år gammal och bodde i Köpenhamn. I Köpenhamn kunde han studera nya kubistiska målningar av franska konstnärer. Detta inspirerade honom till egna försök .

Kvinnan på bilden är Otte Skölds blivande hustru Arna. Platsen är ett rum. Arna står mitt i bilden och torkar sig på ryggen med ett badlakan. Hon är vänd mot oss som tittar på bilden. Först när man ser målningen tycker man inte att man ser något alls. Färgerna är bruna och mörka. Men när ögat vänjer sig blir motivet tydligare. Och man upptäcker fler färger, som blått, grönt och rött

Letar man efter geometriska former hittar man ytplan med räta vinklar, cirkelformer och spetsiga, konliknande trianglar. Konerna syns särskilt tydligt i handdukarna. De olika formerna påverkar vårt seende, ögat börjar vandra mellan lika och olika former.

I början av 1900-talet hade det uppstått reaktioner på impressionismen och expressionismen och upplösningen av motivet, som till slut nästan bara liknade ånga eller en dimma av färg på duken.

Matisse, Picasso och Marcel Duchamp stod för olika, nya idéer som spred sig lavinartat över hela världen och faktiskt åstadkom riktiga revolutioner inom bildkonsten. Inom den kubistiska rörelsen var Picasso en centralgestalt.

Kubisterna använde sig av geometriserande former, inte bara kuber utan alla tänkbara geometriska kroppar, som hela motivet sågs igenom. Det var en tid av experiment, inte minst i hur mycket man kunde förenkla ett motiv och ändå behålla igenkännligheten. Ibland räckte det med en liten detalj för att man ändå skulle se hela motivet.

Otte Skölds kubistiska experiment de här åren i Köpenhamn var viktiga för hans framtida konstnärskap. Han hade nu lärt sig hur han skulle fortsätta att bokstavligt bygga bilder.

Qrpage-leftarrow Qrpage-uparrow Qrpage-rightarrow