Qrpage-leftarrow Qrpage-uparrow Qrpage-rightarrow

Alessandro Magnasco

Fotografi av målning av Alessandro Magnasco

Lyssna

Kort version

Lång version

Läs

Det dramatiska landskapet med de bykande kvinnorna är målat av den italienske konstnären Alessandro Magnasco. Han föddes 1667 och dog 1749, och levde således under övergången mellan barock och rokoko.

Han riktade tidigt in sig på vissa motiv. Det var bibliska scener och skildringar av munkars och nunnors liv, nattliga begravningsscener och händelser ur landsstrykares och soldaters liv. Och så landskap med tvättande kvinnor.

Museets målning är typisk för Magnasco. Den föreställer ett landskap. I förgrunden håller tre kvinnor på att tvätta. En fjärde kvinna, som bär en stor förgylld amfora på axlarna, är på väg bort. Hon har säkert hämtat vatten. Från vardera sidan i målningen böjer sig träd in över händelserna i förgrunden. Färgen är brunsvart, kvinnorna är målade i blått och vitt . Det är bara amforan som lyser gyllengul som guld. Förgrunden, med kvinnorna som helt går upp i sina sysslor, ställer Magnasco mot en bakgrund med ett alplandskap i blått och vitt. Det är inte bara färgen som skiljer. Han målar också bakgrunden på ett annat sätt med breda, taggiga och vibrerande penseldrag.

Konstnären skapar en stark kontrast mellan lugnet i förgrunden med de tvättande kvinnorna och den sönderslitna, taggiga bakgrunden. Man kan också fråga sig vad som händer bakom trädet till höger. Den här delen av målningen liknar mest en enorm flodvåg av obestämd materia, som är på väg att likt en naturkatastrof skölja in över kvinnorna och svepa dem bort ur målningen.

En förklaring till det dramatiska i Magnascos konst är att hans bilder vittnar om en tid som inte var så idyllisk som man kanske tror. En annan förklaring är en under 1700-talet utbredd fascination för naturupplevelser med inslag av romantisk skräck. Många utländska resenärer på väg till Italien var tvungna att ta sig över Alperna. Känslan av litenhet inför de väldiga alpmassiven beskrev de ofta som skrämmande, men inte som oangenäm.

Alessandro Magnasco har setts som ett geni, som i sina målningar exploaterade tidens skräck. Hans konstverk finns på världens stora museer – och på länsmuseet i Linköping.

Qrpage-leftarrow Qrpage-uparrow Qrpage-rightarrow