Digitaliseringen av Sverige
Det här pedagogiska programmet kan genomföras på plats eller på distans via Teams alternativt Zoom och det tar 30-60 minuter.
Vi pratar om hur de första datorerna såg ut och hur de utvecklats över tid fram till dagens mobiltelefoner och surfplattor. Hur är de konstruerade och vad har de använts till genom tiderna? Vi tar även upp dataspel och internet samt för- och nackdelar med digitaliseringen. Eleverna får lära sig nya ord och begrepp.
Programmet följer LGR11 och anpassas helt till ålder, från förskoleklass till vuxenutbildningar.
WORKSHOPS
Till programmet finns flera valbara workshops.
Tid: 30-60 min
Skapa dataspel med papper och penna
Kan genomföras på distans!
Kräver inga digitala verktyg.
Anpassningsbart till alla åldrar.
Bygg ihop en dator med hjälp av papper och instruktioner
Kräver inga digitala verktyg.
Passar låg- och mellanstadiet.
Testa att göra spel med hjälp av blockprogrammering i det fria, digitala verktyget Scratch
OBS! Vi har tillgång till ett mindre antal datorer att ta med, men föredrar om eleverna har tillgång till egen dator!
Passar mellanstadiet.
Testa att göra textbaserade spel, interaktiva berättelser, med hjälp av det fria, digital verktyget Twine
OBS! Vi har tillgång till ett mindre antal datorer att ta med, men föredrar om eleverna har tillgång till egen dator!
Passar skrivkunniga barn och upp till vuxen ålder.
Bokas genom: boka@ostergotlandsmuseum.se