Nyheter & Pressinfo
Olmloggo_symbol_80h

Pedagogiska projekt


Datamuseet02

Digitaliseringen av Sverige

Visningar

Så gick det till när Sverige fick datorer (20-30 min)

En interaktiv visning om hur de första datorerna såg ut och hur de har utvecklats över tid, fram till dagens mobiltelefoner och plattor. Om hur de är konstruerade och vad man använt dem till genom tiderna. Vi pratar även om dataspel och internet. Eleverna får lära sig nya ord och begrepp, lära sig om datorns historia, utveckling och användbarhet samt om delar i datorn och hur de och dataprogram samverkar. Vi diskuterar för- och nackdelar med digitaliseringen.

Internets historia (20 min)

En interaktiv visning med fokus på internets historia, funktion och konstruktion. Eleverna får lära sig nya ord och begrepp, lära sig om internets historia, utveckling, konstruktion och användbarhet samt grundläggande om säkerhet och kommunikation på nätet. Vi diskuterar för- och nackdelar med digitaliseringen.

 

Skapande skola (minst 60 min)

Spelskaparna

Eleverna jobbar gruppvis med att hitta på ett dataspel. Inga tekniska kunskaper behövs, vi arbetar med penna och papper för att hitta på ett eget spelkoncept som vi skissar upp och diskuterar.

Datadeckarna

Eleverna får rollen att vara detektiver under visningen av utställningen Digitala Drömmar. De får anteckningsböcker och penna där de kan rita och/eller anteckna det som pedagogen visar samtidigt som de får klura på hur datorn och/eller internet fungerar samt dess historia. Efteråt går vi in i vår pedagogiska avdelning där de får rita och skriva om sina upplevelser från visningen, t ex genom att skriva en berättelse om hur datorn uppfanns, en instruktionsbok om internet, med penna och papper och/eller digitala verktyg. Allt efter önskemål om tidsåtgång och innehåll.

Uppfinnarna

Eleverna får hitta på en uppfinning som kan styras av en dator. Hitta inspiration från naturen, samhällsbehov, fantasi och med hjälp av upplevelserna från visningen av Digitala Drömmar. Eleverna får använda valbart material, skissa, konstruera, beskriva och förklara varför man konstruerat som man gjort för gruppen. Beroende på tid kan workshopen utvecklas genom att man både gör en fysisk konstruktion plus instruktionsbok, eller bara något av det för att sedan redovisa muntligt eller på museets blogg.

Eleverna får i dessa verkstäder t ex värdera och bearbeta information, lära sig vem som använt datorer genom tiderna och några av datorns delar och hur de samverkar med dataprogram. Man kan få testa egna konstruktioner i olika material för skapande och träna sig i att skriva instruerande texter och göra muntliga presentationer med hjälp av t ex bilder. Vi diskuterar digitaliseringens fördelar och nackdelar. Eleverna utgår från sin egen fantasi och kreativitet för att skapa spännande historier, spel och smarta lösningar.

Kostnad:

Visning: 350 kr

Skapande skola (visning + verkstad): 2000 kr

Kontakt: Karin Lundahl

 

Maila en bokning eller förfrågan
- med Outlook
- med annat mailprogram

Östergötlands museum

Besöksadress:
Raoul Wallenbergs plats

Godsadress:
Vasavägen 16

Postadress:
Box 232
581 02 Linköping



Telefon: 013-23 03 00
Epost: Östergötlands museum


Löfstad slott

605 97 Norrköping

Telefon: 011-33 50 67
Epost: Löfstad



Fakturadress

Fack 4200
Box 226
751 04 Uppsala



Se avdelningar och personal →

Translate

Use Google Translate to translate this website into your language:

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att löpande få information om allt som händer på museet!

Facebook

Facebook  Östergötlands museum

Facebook  Löfstad slott >

Pressrum

Följ Östergötlands museum